Sztuczna inteligencja w edukacji: szansa, którą warto mądrze wykorzystać

Coraz większa popularyzacja i dostępność narzędzi generatywnej AI (GenAI) budzi szereg emocji, prowadząc niejednokrotnie do polaryzacji postaw wobec niej - od entuzjazmu związanego z jej potencjałem transformacyjnym, po obawy dotyczące jej wpływu na jakość kształcenia, relacje międzyludzkie i integralność procesu nauczania. Kluczowe dla redefinicji instytucji edukacyjnych i postępującej adopcji tej technologii wydaje się zrozumienie roli, jaką może odegrać GenAI w procesie kształcenia i przyjęcie proaktywnej postawy wobec niej.

Wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji na różnych poziomach edukacji nie może być postrzegane wyłącznie jako kolejny krok w procesie cyfryzacji szkół, na równi z wprowadzeniem chociażby tablic interaktywnych. GenAI to bowiem technologia, która redefiniuje sposób uczenia się i nauczania. A to wymusza na nas pytanie o to, jak wykorzystać tę technologię w sposób przemyślany i kompleksowy, pozostawiając człowieka (nauczyciela, ucznia, studenta) i jego potrzeby w centrum naszego zainteresowania

mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ

Pomocna w tym procesie może okazać się "Biała Księga Sztucznej Inteligencji w Polskiej Szkole", która została opracowana przez zespół znakomitych ekspertów z Sekcji Edukacji Cyfrowej Komitetu Informatyki PAN, której członkiem jest dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ. Dokument jest dostępny pod linkiem: https://ki.pan.pl/ 

Okładka raportu AI w polskiej szkole

 

Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ