Uczelniana Rada Samorządu Doktorantów

UniLodz w świecie – Uniwersytet partnerem Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI)

Jako uczelnia chcemy być częścią naszej rzeczywistości lokalnej, tworzyć naukę z i dla ludzi, dlatego UŁ po raz kolejny został partnerem Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI). 14. edycja EFNI odbyła się w dniach 15-17 października br. w Sopocie. Wśród prelegentów i prelegentek znalazły się osoby ze świata biznesu, kultury, polityki, sportu, branży IT i wielu innych – w tym nasi naukowcy!

Opublikowano: 17 października 2025
Konferencja EFNI 2024

Europejskie Forum Nowych Idei – czym jest EFNI?

EFNI to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń biznesowych w Polsce, w trakcie którego trwają rozmowy o globalnych trendach, nowych ideach i przyszłości Europy. W ramach Europejskiego Forum Nowych Idei prelegenci i prelegentki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii.

Delegacja UniLodz na EFNI

Jako jedna z największych uczelni w Polsce, Uniwersytet Łódzki nie tylko podąża za światowymi trendami w popularyzacji wiedzy, lecz także je współtworzy. Z dumą pozycjonujemy się jako lider działań popularyzatorskich – miejsce, w którym nauka nie jest zamknięta w murach akademii, ale żyje w dialogu ze społeczeństwem, dlatego UniLodz na EFNI reprezentuje sześcioosobowa delegacja, wśród której znalazły się zarówno osoby wykładające na uczelni, jak i przedstawiciele administracji.

W bogatym programie wydarzenia znalazły się trzy panele moderowane przez naukowców UŁ:

W środę, 16.10, prof. Wojciech Woźniak poprowadził rozmowę pt. Współpraca świata sportu i biznesu – rola sponsoringu w rozwoju dyscyplin i marek?

Trudno wyobrazić sobie współczesny sport bez zaangażowania biznesu – to właśnie dzięki przemyślanym inwestycjom i partnerstwom możliwy jest jego rozwój, profesjonalizacja oraz budowanie silnych, rozpoznawalnych marek. Czy decyzje sponsoringowe marek to efekt mody na określone dyscypliny, czy przemyślana, długofalowa strategia budowania wizerunku? Podczas panelu prof. Woźniak wraz z uczestnikami i uczestniczkami przyjrzał się mechanizmom stojącym za wyborem konkretnych sportów i zawodników jako nośników marki. Zestawił on punkt widzenia samych sportowców, związków sportowych, sponsorów branżowych oraz przedstawicieli szerokiego rynku, by sprawdzić, jakie wartości i cele kierują współczesnym sponsoringiem sportowym. Rozmawiano również o tym, co decyduje o trwałości relacji sponsorskich i jak zmienia się podejście marek do obecności w świecie sportu a także o tym, jak skutecznie łączyć cele biznesowe ze społeczną misją sportu. 

Tego samego dnia, w środę, 16.10, prof. Mariusz Sokołowicz moderował panel pt. Miasta i regiony jutra: rola samorządów w czasach zmian klimatycznych, geopolitycznych napięć i cyfrowej transformacji.

W obliczu nasilających się skutków zmian klimatu, rosnących napięć geopolitycznych i wyzwań gospodarczych, europejskie stolice, duże miasta i regiony stają na pierwszej linii frontu transformacji. Jakie narzędzia finansowe, legislacyjne i technologiczne umożliwiają samorządom efektywną adaptację do ekologicznych celów Zielonego Ładu? W jaki sposób lokalne władze mogą zwiększyć swoją autonomię w obliczu centralizujących się struktur unijnych i odporności na globalne kryzysy? Panel zgromadził burmistrzów, ekspertów ds. smart city i ekonomistów, aby wspólnie wypracowali oni mapę drogową dla gospodarki opartej na zrównoważonym rozwoju, cyfrowej inkluzji oraz geopolitycznej odporności miast. 

Ostatniego dnia EFNI, w czwartek, 17.10, dr Joanna Podolska-Płocka poprowadziła rozmowę pt. Kultura jako soft power. Czy Polska ma swoją opowieść dla świata?

Kultura to dziś potężne narzędzie wpływu – buduje wizerunek, miękką siłę i emocjonalną więź z odbiorcami na całym świecie. Inwestowanie w kulturę to nie koszt, lecz długoterminowa lokata w reputację, innowacyjność i społeczną spójność – wartości, które realnie przekładają się na siłę marki kraju. Czy Polska ma spójną, atrakcyjną opowieść dla świata? Jak ją opowiadać w czasach geopolitycznych napięć i cyfrowego szumu? W debacie zapytaliśmy, kto dziś tworzy narracje o Polsce – artyści, instytucje, czy może... influencerzy? I dlaczego bez zaangażowania biznesu – jako mecenasa, partnera i kreatora – żadna ambitna strategia kulturowa się nie powiedzie. 

Podczas trzech intensywnych dni odbyły się spotkania i panele, podczas których uczestnicy zastanawiali się nad pytaniem: co jutro?

Przedstawiciele administracji centralnej na EFNI

Z ramienia władz UŁ udział w forum wzięli również: Katarzyna Rąkowska-Kutyło, Pełnomocniczka Rektora ds. strategii oraz Zastępczyni Dyrektora Biura Rektora, Tomasz Piestrzyński Dyrektor Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego, Pełnomocnik Rektora Uniwersytetu Łódzkiego ds. otwartego dostępu do publikacji i wyników badań naukowych oraz Michał Mackiewicz Kwestor UŁ.

Materiał: EFNI, Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni
Redakcja: Centrum Komunikacji Marki

Uczelniana Rada Samorządu Doktorantów UŁ
ul. Lumumby 14, pok. 7
91-404, Łódź

Wszelką korespondencję można również przekazywać przez przedstawicieli wydziałowych, bądź na adres e-mail: doktoranci@uni.lodz.pl
Kontakt do Kolegium Nadzorczego Doktorantów: skd@uni.lodz.pl

 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR