Międzynarodowa perspektywa na migrację
Na analizę migracji z rozmaitych punktów widzenia złożyły się serie wykładów, dyskusji, warsztatów, wizyt studyjnych oraz prezentacja badań innych studentek i studentów, a także badaczek i badaczy z całej Europy. Prelekcje były prowadzone przez wykładowczynie i wykładowców z uniwersytetów należących do sieci UNIC – grono eksperckie utworzyły osoby z Belgii, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Niderlandów, Pakistanu, Polski, Stanów Zjednoczonych, Szwecji i Turcji.
Tematyka wykładów – od płci po polityki migracyjne
Podczas wykładów osoby prowadzące poruszyły takie aspekty migracji jak:
- rola płci we współczesnych procesach migracyjnych,
- analiza polityk rządów krajów europejskich względem migracji,
- organizacja oraz warunki obozów dla migrantów,
- teoria intersekcjonalności a współczesne procesy migracyjne.
Stambuł jako żywe laboratorium migracji
Osoby uczestniczące w szkole letniej odbyły wizyty studyjne w Stambule w miejscach szczególnie ważnych dla badaczek i badaczy migracji, np. w wielokulturowej dzielnicy Sarıyer czy ormiańskiej dzielnicy Tatava . Wzięły również udział w grze terenowej, tzw. etnowalkingu, podczas której w czasie rzeczywistym odkrywały historię zapisaną w okolicy.
Wymiana doświadczeń i budowanie relacji
Szkoła letnia była także niezwykłym czasem do nawiązywania nowych znajomości i przyjaźni ze studentkami i studentami z innych uniwersytetów.
Relacja Piotra Rembowskiego
Szkoła letnia pozwoliła mi na zdobycie nowej wiedzy na temat współczesnych procesów migracyjnych, a także uporządkowanie dotychczasowych informacji w temacie migracji. Poznałem wielu wspaniałych ludzi, którzy na co dzień pracują z migrantami – od aktywistów przez profesorów i badaczy. A wszystko to w mieście, które jak żadne inne na świecie, było najmocniej ukształtowane przez procesy migracyjne w ciągu całej historii ludzkości – Stambule!
relacjonuje Piotr Rembowski.
Piotr wystąpił z prezentacją pt. „The Role of Public Institutions in Activation of Migrants from Ukraine: The Case of Silesian and Lodz Regions”, która jest rezultatem prowadzonych w Centrum Studiów Migracyjnych Uniwersytetu Łódzkiego w ramach projektu „Polityki władz samorządowych województw łódzkiego i śląskiego wobec imigracji (NCN, 2021-2025)”.
Relacja Katarzyny Matczak
Katarzyna poprowadziła prezentację „SAFER Ukraine - A case of children with cancer: specific needs for rapid action in safe evacuation”. Prelekcja podsumowała działania inicjatywy SAFER Ukraine, w której studentka odgrywała rolę współtwórczyni ośrodka triażowego i koordynatorki projektu przez ponad 2 lata.
Celem SAFER Ukraine jest zapewnienie ukraińskim dzieciom chorym na raka i choroby krwi wysokiej jakości opieki medycznej na Ukrainie i za granicą poprzez rozwijanie potencjału i międzynarodową współpracę instytucji medycznych.
wyjaśnia Katarzyna Matczak.
Kim są uczestnicy z UŁ?
Piotr Rembowski jest studentem stosunków międzynarodowych, badaczem procesów migracyjnych i członkiem Centrum Studiów Migracyjnych Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się również działalnością społeczną i aktywistyczną na rzecz praw człowieka.
Katarzyna Matczak to pielęgniarka specjalizująca się w pediatrycznej intensywnej terapii, absolwentka Business Management (University of Derby) oraz studentka programu GEMMA – Gender and Women’s Studies. W latach 2022–2024 pełniła funkcję koordynatorki projektu SAFER Ukraine, zajmującego się ewakuacją dzieci z chorobami nowotworowymi z terenów objętych wojną, a jej projekt badan nad przywództwem pielęgniarskim w sytuacjach kryzysowych został wyróżniony nagrodą SIOP Nursing Network Award (2023).
Organizatorzy szkoły letniej
Za organizację szkoły letniej odpowiadała jednostka MiReKoc – Migration Research Center na Uniwersytecie Koç.
„Projekt „We are UNIC!” jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu pn. Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich, projekt NAWA o numerze FERS.01.05-IP.08-0219/23, kwota dofinansowania projektu ze środków UE: 62 705 297,60 PLN”