Uczelniana Rada Samorządu Doktorantów

Uniwersytet Łódzki w mediach w 2024 roku

Ponad 68 tysięcy publikacji na temat Uniwersytetu Łódzkiego i naukowo-badawczej aktywności jego pracowników ukazało się w 2024 roku w mediach krajowych i zagranicznych dzięki współpracy naukowców z Biurem Prasowym uczelni oraz z wydziałowymi pełnomocnikami ds. promocji. W efekcie UŁ po raz pierwszy znalazł się w ścisłej czołówce rankingu Top Marka opisującego 500 najsilniejszych medialnie marek w Polsce.
Opublikowano: 09 stycznia 2025

Według dostępnego już raportu rocznego Instytutu Monitorowania Mediów 68,09 tysiąca publikacji na temat UŁ dotarło do ponad 2 miliardów 56 milionów czytelników, widzów, słuchaczy oraz internautów w Polsce i na całym świecie. Tzw. ekwiwalent reklamowy publikacji wyniósł łącznie aż 393,96 miliona złotych! Warto podkreślić, że wszystkie wymienione wyżej parametry udało się podwyższyć w porównaniu z rokiem 2023 o kilkadziesiąt do prawie stu procent! 

Czwarte miejsce UŁ w prestiżowym rankingu 

Nasza uczelnia znalazła się na wysokim, czwartym miejscu wśród polskich uniwersytetów w opublikowanym przez branżowy magazyn „Press” rankingu Top Marka 2024. W tegorocznym zestawieniu znalazło się łącznie 10 uczelni, w tym 7 uniwersytetów. UŁ uplasował się wśród nich na 4. miejscu, za Uniwersytetem Warszawskim, Jagiellońskim i Adama Mickiewicza w Poznaniu. 

Ważnym współczynnikiem branym pod uwagę podczas tworzenia tego zestawienia był tzw. impact, czyli szacowane dotarcie informacji o danej marce. Oblicza się go właśnie na podstawie danych o zasięgu wzmianek na temat uczelni, które ukazały się w mediach. Tworząc ranking, przeanalizowano ponad 1,4 mln materiałów prasowych, 11,9 mln publikacji internetowych oraz 18,2 mln wpisów w mediach społecznościowych. 

Eksperci UŁ w mediach w 2024 roku 

Te efektowne wyniki nie byłyby możliwe bez aktywności ze strony naukowców Uniwersytetu Łódzkiego angażujących się w ogólnouniwersyteckie projekty Biura Prasowego UŁ (m.in. Śniadania Prasowe), promocyjne inicjatywy pełnomocników wydziałowych i chętnie współpracujących z redakcjami oraz dziennikarzami. Do grona bardzo aktywnych medialnie badaczy UŁ jak dr hab. Piotr Szukalski, prof. UŁ i dr hab. Piotr Krajewski, prof. UŁ (obaj WE-S), dr Mateusz Piątkowski i dr Tomasz Lachowski (obaj WPiA), dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ (WZ), dr Krzysztof Grzegorzewski (WF), dr Maciej Onasz (WSMiP), dr Damian Kasprzyk (WF-H), dr Mariusz Woźniakowski (WZ), prof. dr hab. Joanna Wibig (WNG) – w 2024 roku dołączyli m.in.:  

...a także wielu innych naukowców, reprezentujących praktycznie wszystkie wydziały UŁ. Serdecznie dziękujemy im za współpracę i zapraszamy kolejnych naukowców do kontaktu z Biurem Prasowym UŁ oraz do dzielenia się swym potencjałem z otoczeniem w 2025 roku. Na pewno dobrą okazją ku temu może być przyjmowanie zaproszeń na Śniadania Prasowe UŁ, które koordynuje rzecznik prasowa UŁ – Iwona Ptaszek-Zielińska.  

Przy kawie o nauce i uczelni  

Śniadania Prasowe Uniwersytetu Łódzkiego to projekt służący budowaniu relacji między mediami a uczelnią, zainicjowany w grudniu 2022 r. Podczas cyklicznych spotkań naukowców, doktorantów i studentów z dziennikarzami prezentujemy ekspercką wiedzę badaczy z UŁ oraz poruszamy tematy z życia uczelni. To przede wszystkim czas na rozmowę, spontaniczną wymianę zdań i dzielenie się pomysłami oraz budowanie sieci wzajemnych kontaktów.     

Podczas Śniadań Prasowych naukowcy osobiście poznają dziennikarzy, co sprawia, że w przyszłości chętniej z nimi współpracują i stale powiększa się grono badaczy UŁ otwartych na media. Z kolei dziennikarze zainteresowani ekspercką wiedzą naukowców wykorzystują kontakty, jakie z nimi nawiązali, do kolejnych publikacji.  

Najbardziej medialne wydarzenia UŁ w 2024  

Rok 2024 obfitował w ważne wydarzenia na Uniwersytecie Łódzkim. Największym zainteresowaniem dziennikarzy i poszczególnych redakcji, co znalazło odbicie w licznych publikacjach, cieszyły się: 

  • Nagroda im. prof. Kotarbińskiego (zapowiedzi X edycji konkursu, uroczystej gali, nominacje książek-finalistek, relacja) – 116 publikacji w mediach  
  • Wspólne Juwenalia UŁ i UMed – 77 publikacji 
  • Powołanie na UŁ Zespołu ds. GenAI – 69 
  • Wynalazek mgr. inż. Macieja Ślota (WFiIS) – 46 
  • Wybory rektorskie na UŁ – 44 

Laureat i finaliści X edycji konkursu o Nagrodę im. prof. KotarbińskiegoJubileuszowa X edycja konkursu UŁ o Nagrodę im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego to najbardziej medialne wydarzenie uczelni w 2024 roku.

To był dobry rok dla Uniwersytetu Łódzkiego. Co najmniej równie udanego życzymy wszystkim naukowcom angażującym się w medialną formę promocji badań, sukcesów naukowych i dydaktycznych swoich oraz uczelni. Jeszcze raz serdecznie dziękujemy za aktywność i zapraszamy do współpracy z Biurem Prasowym UŁ.  

Materiał: Biuro Prasowe UŁ 
Dane liczbowe: Instytut Monitorowania Mediów   
Zdjęcia: Bartosz Kałużny, Maciej Andrzejewski (Centrum Komunikacji Marki UŁ) 

Uczelniana Rada Samorządu Doktorantów UŁ
ul. Lumumby 14, pok. 7
91-404, Łódź

Wszelką korespondencję można również przekazywać przez przedstawicieli wydziałowych, bądź na adres e-mail: doktoranci@uni.lodz.pl
Kontakt do Kolegium Nadzorczego Doktorantów: skd@uni.lodz.pl

 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR